Kompetencje miękkie personelu stanowią ważny filar sukcesu najlepszych sklepów z produktami ekologicznymi. Jakimi cechami powinien odznaczać się pracownik, aby osoby odwiedzające nasz sklep stały się lojalnymi klientami?
Obecnie kompetencje miękkie – obejmujące m.in. umiejętności sprzedażowe i negocjacyjne – stają się równie ważne w handlu produktami ekologicznymi jak wiedza z zakresu dietetyki oraz troski o zdrowie.
I Pomocna dłoń
Jedną z najważniejszych cech idealnego sprzedawcy jest potrzeba pomagania kupującym. W gruncie rzeczy bowiem nowoczesny handel polega na poprawie jakości życia klientów i kreowaniu potrzeb. Nasz personel powinien interesować się tym, czego konsumenci oczekują od obsługi delikatesów i jak uczynić ich życie lepszym, łatwiejszym. Dobry pracownik powinien być też empatyczny: umieć postawić się w sytuacji klienta.
II Cierpliwość
Cierpliwość jest kluczem do dobrej obsługi klientów i rozwijania kompetencji miękkich. Inteligentny sprzedawca potrafi dostosować się do temperamentu i sposobu myślenia kupującego. Takie zestrojenie sprawia, że konsument nie czuje presji, ani frustracji. To podstawa zaufania.
III Wielozadaniowość
Nie możemy mieć specjalistów od wszystkiego. Nasz pracownik powinien jednak wykazywać się wielozadaniowością oraz umiejętnością do priorytetyzowania zadań oraz obsługi poszczególnych klientów. Jeżeli odpowiednio wprowadzimy zespół w proces zarządzania sklepem i jego funkcjonowania, personelowi łatwiej będzie zrozumieć nasze priorytety.
IV Odporność
Handel wymaga żelaznych nerwów. Dlatego nasi sprzedawcy powinni umieć zachować zimną krew i nie denerwować się łatwo, nawet w stresujących sytuacjach z tzw. trudnymi klientami. Odporność ma znaczenie również w sytuacjach spadku sprzedaży. Nasi pracownicy nie powinni łatwo zrażać się niepowodzeniami i nie demotywować się w dalszej pracy.
V Aktywne słuchanie
Umiejętności tzw. aktywnego słuchania odgrywają fundamentalną rolę w obsłudze konsumentów. Z tymi zdolnościami rodzi się niewiele osób – ich rozwój wymaga praktyki. Dlatego zachęcajmy naszych pracowników do rozmów z klientami przy wykorzystaniu różnych wzorów obsługi.
VI Komunikatywność
Nasi pracownicy powinni umieć przywitać się z klientami, odpowiadać na ich pytania, wyjaśniać jak konkretne produkty mogą spełnić ich oczekiwania i rozwiązać problemy. Umiejętność artykułowania i komunikatywność mają znaczący wpływ na wyniki sprzedaży. Jeżeli nasi sprzedawcy mają problemy komunikacyjne, warto aranżować z nimi scenki sprzedaży, podczas których będą doskonalili rozmowy z klientami.
VII Reprezentatywność
Skuteczny sprzedawca będzie też ambasadorem naszej marki. Nie tylko na sali sprzedaży – z nienagannym wyglądem i przyjaznym podejściem, ale także w mediach społecznościowych – poprzez komentarze, eksperckie opinie, unboxing, itd.