Nowe trendy w handlu

Trendy w handlu zmieniają się jak w kalejdoskopie, stymulowane przez poprawę stopy życiowej konsumentów, nowe technologie i jedną z największych przemian pokoleniowych w zachowaniach zakupowych.

 

Ostatnia dekada przyniosła istotne zmiany na rynku spożywczym, kosmetycznym i usługowym. Oczekiwania konsumentów coraz szybciej ewoluują, napędzane rosnącą konkurencją w handlu oraz rozwojem nowoczesnych technologii. Jakie nowe trendy w handlu będą kształtowały sprzedaż detaliczną w nadchodzących latach?

 

I BOPIS

BOPIS to skrót od Buy Online, Pickup In Store [kup online, odbierz w sklepie]. Koncept ten do dziś pomaga właścicielom sklepów stacjonarnych konkurować o klientelę z dużymi operatorami handlowymi działającymi wyłącznie w sieci. Obecnie BOPIS poszerza się o dostawy bezpośrednio do domu.

 

II Robotyzacja

Wszystko wskazuje na to, że prognozy Yuvala Noah Harariego w dużym stopniu się sprawdzą. Aż 1/3 wakatów w sektorze handlu ma zniknąć do 2025 r., a sztuczna inteligencja pochłonie aż 6 mln stanowisk pracy! Zjawisku temu sprzyja dynamiczny rozwój e-commerce, który wymaga przyspieszenia wszystkich procesów związanych z realizacją sprzedaży. Dlatego detaliści, którym zależy na utrzymaniu się na fali wzrostów, będą musieli być za pan brat z robotycznymi rozwiązaniami.

 

III Subskrypcje

Jeszcze 10 lat temu subskrypcje kojarzyły się w większości z lokalnymi gazetami lub newsletterami. Obecnie za sprawą m.in. Amazona, Spotify czy Netfliksa rozwinął się model sprzedaży subskrypcyjnej, opierającej się na regularnych mikropłatnościach za produkt. Można szacować, że w przyszłości subskrypcje upowszechnią się także w handlu detalicznym. Być może subskrypcyjne zakupy pozwolą konsumentom zaoszczędzić czas poświęcany na codzienne zakupy.

 

IV Świat w niepełnym wymiarze

Niepełny wymiar staje się normą. Do niedawna w handlu można było z łatwością znaleźć pełnoetatową pracę. Obecnie coraz większą część rozmaitych obowiązków przejmują algorytmy, dlatego niepełny wymiar godzinowy zaczyna stawać się standardem. Z jednej strony pojawia się obawa: kto będzie chciał pracować na część etatu? Z drugiej: pracownicy niepełnoetatowi mogą lepiej wykazać się w budowaniu doświadczeń zakupowych.

 

V Wszystko jest na wynajem

Obecnie można wynająć wszystko w dowolnym czasie! Nawet samochód, ubranie, biuro czy magazyn. Detaliści także mogą skorzystać na tym trendzie… A nawet powinni, ponieważ pokoleniu millenialsów zależy bardziej na recyklingu, korzystaniu i współdzieleniu niż na posiadaniu.

 

VI Restauratyzacja

Coraz częściej sklepy – zwłaszcza te stacjonarne – poszukują skutecznych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie klientów. To bowiem zwiększa szanse detalistów na osiągnięcie satysfakcjonujących wyników finansowych. Okazuje się, że niezawodnym wabikiem na konsumentów stają się restauracje i szeroka baza innych usług. Na rozwiązanie te postawili nawet tacy giganci jak Tiffany w Stanach Zjednoczonych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *