Pomysł na Orkiszowe Pola narodził się już ponad 10 lat temu. Jak Dorota Łapa, ich założycielka, przekuła swoje marzenia w sukces? Jak koncept Centrum Naturalnego Odżywiania i Terapii ewoluował na przestrzeni lat? Z jakimi trudnościami zmagał się sklep na początku swojej działalności i jak je przezwyciężył?
Tematy związane z odżywianiem, dietetyką i ekologiczną żywnością już od młodzieńczych lat były bliskie założycielce Orkiszowych Pól. Właścicielka Centrum Naturalnego Odżywiania i Terapii ukończyła bowiem liceum medyczne i studia na Wydziale Technologii Żywności Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu z tytułem specjalisty
ds. żywienia. W 2006 r. problemy alergiczne dzieci skłoniły jednak panią Dorotę do poszerzenia wiedzy i kompetencji w tym zakresie. Efekty zmiany rodzinnej diety były zadziwiająco dobre i w ten sposób zaczęła kiełkować idea założenia Orkiszowych Pól.
Od rad do rozwoju
Orkiszowe Pola zaczęły działalność od warsztatów i zajęć organizowanych w rodzinnym domu pani Doroty. Z czasem zaczęły one cieszyć się coraz większym powodzeniem, a ich uczestnicy pytali o możliwość zakupu produktów, o których mówiono podczas spotkań. Dlatego Orkiszowe Pola rozwinęły ich sprzedaż internetową. Żywność była rozwożona po Poznaniu i okolicznych miejscowościach raz w tygodniu. Potrzeby jednak były znacznie większe: klientom zależało na stałym dostępie do poszukiwanych produktów i w ten sposób pojawił się pomysł otwarcia pierwszego sklepu pod szyldem Orkiszowe Pola,
a następnie poszerzenia działalności i założenia Centrum Naturalnego Odżywiania i Terapii.
Praca u podstaw
W 2013 roku plany pani Doroty i Moniki Czarneckiej zaczęły się urzeczywistniać.
W drugim sklepie można było zaproponować klientom znacznie bogatszą ofertę produktową, ciekawy program wydarzeń i profesjonalne usługi diagnostyczne.
Choć Orkiszowe Pola rozwijały się, początki nie należały do najłatwiejszych. Szybko dały się we znaki trudności z zapewnieniem kupującym ciągłej dostępności towaru. Z czasem Centrum znalazło jednak sprawdzonych dostawców, na których do dziś może polegać
i zoptymalizowało proces zarządzania zamówieniami. Niemałym wyzwaniem okazało się też zdobycie zaufania i lojalności klientów. Zespół Orkiszowych Pól nie dawał jednak za wygraną i pozyskał oddaną klientelę dzięki wysokim kompetencjom i pozytywnemu nastawieniu całej ekipy. Orkiszowe Pola stworzyły zgraną kadrę specjalistów w wielu dziedzinach związanych z odżywianiem.
W nowej lokalizacji
W październiku 2016 roku Centrum Naturalnego Odżywiania i Terapii Orkiszowe Pola przeprowadziło się do nowego obiektu handlowego. Zmiana lokalizacji okazała się prawdziwym strzałem w dziesiątkę. Zgodnie z potrzebami klientów Orkiszowe Pola powiększyły wybór oferowanych produktów, a na sali sprzedaży wygospodarowały nawet przestrzeń wypoczynku. Przeniesienie Centrum pozwoliło też na poszerzenie programu warsztatów, konferencji i zajęć, a także rozwinięcie wachlarza usług diagnostycznych
i konsultacji dietetycznych. W nowych gabinetach zespół dietetyków i diagnostów udziela klientom profesjonalnych porad dotyczących odżywiania, a także przeprowadza zabiegi terapeutyczne.
Potencjał wiedzy
Orkiszowe Pola oparły swój sukces na wiedzy i propagowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. To nadal ważny i ciągle rozwijający się obszar ich działalności. Do dziś fundamentem sukcesu Orkiszowych Pól pozostaje propagowanie zdrowego stylu życia wśród osób chorujących, dzieci, rodziców i sportowców. Od lat ich personel angażuje się w kampanie społeczne, konferencje, spotkania w firmach i ośrodkach leczenia o zasięgu lokalnym i ogólnopolskim. Działania te mają znaczące przełożenie na wzrost zaufania do marki Orkiszowych Pól.
Dobrym przykładem są tu m.in. kampanie „ZdrowyPrzedszkolak.org”
i „ZdrowyUczeń.org”, w których firma Eko-Wital sponsorowała swoje produkty.
Orkiszowe Pola wydały również książkę „Wy_Dobrze_Jecie”, aby uczynić wiedzę o dobrym odżywianiu i zdrowym jedzeniu powszechniej dostępną.
Ambicje i plany
Orkiszowe Pola ciągle się rozwijają, a grupa klientów stale odwiedzających sklep i korzystających z wiedzy ekspertów systematycznie się powiększa. Ambicją osób tworzących Centrum jest to, aby stać się najlepszym sklepem w Wielkopolsce. Dzięki swojej oryginalnej koncepcji Orkiszowe Pola nie muszą martwić się o konkurencję, zresztą nie w ten sposób jej założyciele postrzegają rynek, a sami ustawiają sobie poprzeczkę bardzo wysoko.
W najbliższym czasie Orkiszowe Pola będą dążyły do poszerzenia współpracy z ważnymi ośrodkami akademickimi, krajowymi ośrodkami leczenia i terapii w celu podnoszenia świadomości żywieniowej, a więc również i zdrowotnej Polaków. Założycielka i kierownictwo Centrum rozważają też stworzenie fundacji, która umożliwiłaby dotarcie Orkiszowym Polom do jeszcze szerszej grupy osób zainteresowanych poprawą swojego stanu zdrowotnego.
Rady dla ekosklepów
Jakie rady mają Orkiszowe Pola dla właścicieli ekosklepów, którym zależy na rozwoju i dotarciu do większego grona klientów? Na co powinni położyć szczególny nacisk w prowadzeniu biznesu? – Przede wszystkim na personel. Ponad 50% sukcesu sklepu zależy od kompetentnej kadry sprzedawców. Do tego aspektu swojej działalności Orkiszowe Pola od zawsze przywiązywały ogromną wagę. To najefektywniejszy sposób zdobycia zaufania klientów, którzy powierzają swoje zdrowie. Sukces Centrum to też zasługa ogromnej dbałości o współtworzenie oferty z pracownikami i klientami. To nieustający proces, ale pozwala on uniknąć wielu błędów i nietrafionych decyzji zatowarowaniowych. Orkiszowe Pola od początku troszczą się o zapewnienie klientom produktów najwyższej jakości i możliwie najmniej przetworzonych. Cały czas monitorują również nowości wprowadzane na rynek, wsłuchując się w potrzeby swoich klientów i samodzielnie testując produkty.