Aranżacja ekosklepu krok po kroku

Zagospodarowanie sali sprzedaży w naszym ekosklepie – niezależnie od jego powierzchni – ma ogromny wpływ na wygodę zakupów, a więc i na nasze dochody. Właściwa aranżacja sklepu powinna być dla nas tak samo ważna jak ekspozycja towarów. O czym warto pamiętać, projektując sklepowe wnętrze?

 

W dobie rosnącej popularności sklepów internetowych te stacjonarne muszą nieustannie podnosić poprzeczkę wymagań, zabiegając o przychylność swoich klientów i status „ulubionego miejsca zakupów”. Czasami zapominamy, że od rozplanowania sali sprzedaży zależy tak wiele: czy klienci będą chętnie nas odwiedzali, wychodzili z zakupów z pełnym koszykiem i uśmiechem. Zagospodarowanie sklepowego wnętrza ma kluczowe znaczenie dla komfortu kupujących.

Na dzień dobry

Obecnie każdy detal w naszej aranżacji sklepowej jest na wagę złota, nawet taki jak ustawienie koszyków zakupowych. Okazuje się bowiem, że ich rozmieszczenie w strefie wejścia sugeruje kierunek rotacji klientów. W zależności od ustawienia lady kosze powinny znajdować się po lewej lub prawej stronie od progu, aby skłonić klienta do odbycia możliwie najdłuższej drogi od wejścia aż do kasy i zapoznania się z całą proponowaną ofertą. W pobliżu wejścia dobrze wyeksponować również produkty sezonowe lub objęte promocją. Pamiętajmy też o regule „prawej ręki”: ruch klientów odbywa się w kierunku odwrotnym do wskazówek zegara.

Swobodny przepływ

Istotny wpływ na wygodę klientów ma także szerokość przejść dla klientów: jeden metr to absolutne minimum gwarantujące kupującym swobodę poruszania się po ekosklepie, lecz często zniechęca do zapoznania się z produktami wyeksponowanymi na dolnych półkami. Optymalna szerokość przejść w ekosklepie wynosi około 120 centymetrów, o ile kupujący mają do dyspozycji koszyki. Jeżeli udostępniamy im wózki zakupowej, warto zastanowić się nad jeszcze szerszymi przejściami.

Abecadło potrzeb

Następnie musimy rozważyć rozmieszczenie poszczególnych działów w naszym ekosklepie, eksponując najbardziej poszukiwane pozycje produktowe możliwie najdalej od wejścia, a najbliżej lady kasowej. Najlepiej, abyśmy przy planowaniu powierzchni sklepu starali się tak pokierować krokami klienta, aby przeszedł obok jak największej ilości towaru. Nie oznacza to jednak konieczności tworzenia regałowego labiryntu. Wręcz przeciwnie: im prostszy i logiczniejszy układ sklepowych działów zaproponujemy kupującym, tym większa szansa sukcesu.

Jak umeblujemy, tak zarobimy

Funkcjonalność sklepowych mebli i regałów ma ogromny wpływ na dochody naszego sklepu. Ich wysokość powinna być dostosowana do szerokości naszej oferty, choć dla sklepów specjalistycznych, gdzie klient ma bardzo często kontakt ze sprzedawcą, rekomenduje się niższe regały i displaye. Ogólnie przy szerszych korytarzach i systemach niskich mebli sklep prezentuje się bardziej przyjaźnie i wydaje się bardziej przestronny. Warto zwrócić uwagę, aby regały miały taką samą lub chociaż zbliżoną głębokość, co ułatwi eksponowanie towaru i zarządzanie zamówieniami. Zamawiając meble do sklepu, musimy też przewidzieć możliwość dokonywania zmian ich ustawienia w przyszłości.

Kod dostępu

Pamiętajmy o widocznym oznakowaniu działów w naszym sklepie ekologicznym: to znacząco ułatwi klientom poruszanie się po sali i znalezienie poszukiwanych produktów. Przy sklepowej powierzchni przekraczającej 100 metrów kwadratowych możemy pokusić się o stworzenie bardziej efektownych ekspozycji i zaprojektowanie stref wyróżniających się wyglądem, na przykład z produktami dla dzieci lub kosmetykami ekologicznymi i naturalnymi. Nie bez znaczenia jest też wygląd regałów i mebli. Jeżeli zależy nam na podkreśleniu ekskluzywności oferty, wykorzystajmy meble wykonane z drewna i szkła. Nie spieszmy się z podjęciem decyzji, przemyślmy dokładnie wszystkie „za” i „przeciw”. Sprawmy, aby wizyta naszych klientów w sklepie była dla nich prawdziwą przyjemnością.

Trasa klienta

Aranżując sklepowe wnętrze, nie zapominajmy o zarządzaniu trasą klienta. W skrócie musimy tak posterować jego krokami, aby nie dotarł do kasy zbyt szybko i w pełni zapoznał się z oferowanym przez nas asortymentem. Dlatego w większych sklepach stosuje się bramki lub nawet osobne wejście i wyjście ze sklepu. W przypadku mniejszej sali sprzedaży warto zastanowić się nad relokacją stanowiska kasowego w miejsce, do którego klienci nie będą docierali za wcześnie. W układzie naszego sklepu powinniśmy też uwzględnić odruchy kolejkowe, czyli ustawianie się klientów od prawej do lewej w kierunku do kasy. Planując sklepową przestrzeń w taki sposób, aby klienci mogli ustawiać się w kolejce zgodnie ze swoimi nawykami, zadbamy o ich komfort i wygodę, które są ważnymi argumentami przekonującymi kupujących do częstszych zakupów w sklepie stacjonarnym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *