Strategia marketingowa sklepu

Niektórzy z nas stawiają swoje pierwsze kroki w sprzedaży produktów ekologicznych. Część z nas prowadzi biznes od kilku lat, a inni od kilkunastu. Każdy z nas – bez wyjątku – potrzebuje strategii marketingowej.

 

Strategia marketingowa pomaga nam zidentyfikować i zrozumieć naszych klientów. Wszystko po to, abyśmy mogli do nich skutecznie dotrzeć i poprawić nasze wyniki sprzedażowe. Polityka marketingowa ułatwia nam też planowanie działań. Mimo to wciąż wielu detalistów nigdy nie zastanawiało się nad jej wdrożeniem. Dobra wiadomość jest taka, że efektywna strategia nie musi być wcale droga i trudna do zrealizowania.

I Kim jestem?

To podstawowe pytanie, jakie musimy sobie zadać przed opracowaniem strategii marketingowej. Oczywiście nie chodzi o nas samych, a o prowadzony przez nas sklep. Odpowiedzi nie powinny ograniczać się do nazwy firmy, generycznego opisu jej specyfiki, świadczonych usług i oferowanych produktów. Zastanówmy się, co sprawia, że nasz biznes jest lepszy, wyjątkowy, czym się wyróżnia. Zadajmy sobie pytanie: dlaczego robimy to, co robimy? – Jeżeli trudno znaleźć nam odpowiedzi, oznacza to, że powinniśmy popracować nad klarowną wizją tego, co chcemy zaoferować i osiągnąć w naszym biznesie.

II Kim są klienci?

Przed stworzeniem planu działań marketingowych koniecznie zastanówmy się, kim jest nasz klient. To pozwoli nam trafnie określić i zrealizować nasze cele, oszczędzając czas i pieniądze. Im więcej informacji zbierzemy o kupujących, tym mniej środków przeznaczymy, aby do nich dotrzeć. Kim jest nasz idealny klient? W jakim wieku są konsumenci? Gdzie mieszkają? Gdzie pracują? Jakimi samochodami jeżdżą? Co sprawia, że kupują w naszym sklepie? Jak często robią zakupy? Wolą płatności kartą czy gotówką? – Właśnie te pytania powinniśmy sobie zadać.

III Do kogo chcę dotrzeć?

To niemal pewne, że otrzymamy różnorodne wyniki i charakterystyki wszystkich osób odwiedzających nasz sklep. Warto skoncentrować się na 3 głównych grupach. Wszystkie akcje i komunikaty marketingowe powinny być skrojone pod ich preferencje oraz potrzeby. Nie martwmy się, jeśli nie potrafimy na początku drogi dostosować się do naszych odbiorców. Im dłużej pracujemy nad naszym planem marketingowym, tym więcej użytecznych informacji o nich zdobędziemy.

IV Jakie mam cele?

Nie obawiajmy się porażki: nasze cele nieraz wywiodą nas w pole… Grunt, abyśmy próbowali konsekwentnie je realizować. W ten sposób zdobędziemy doświadczenie, które pozwoli nam odpowiednio zoptymalizować naszą strategię marketingową. Pamiętajmy: nasze cele mają służyć przede wszystkim mierzeniu efektywności naszych działań marketingowych! Należy natomiast pamiętać, aby z naszej perspektywy były one realne do osiągnięcia w najbliższym półroczu lub w ciągu 12 miesięcy.

V Ile muszę wydać?

Zastanówmy się czy stać nas na osiągnięcie naszych celów. Ustalenie budżetu na wydatki marketingowe pomoże nam lepiej zarządzać naszymi finansami, co pozytywnie przełoży się na wyniki sprzedaży w naszym sklepie. Nie chcemy przecież przeznaczyć 1500 zł, aby zarobić 500 zł. Jeżeli planujemy np. zorganizowanie eventu w delikatesach, zastanówmy się czy ta inwestycja zwróci się nam i będzie miała realny wpływ na sprzedaż. Nie zapominajmy przeznaczyć odpowiedniego budżetu na sponsorowane posty w mediach społecznościowych.

VI Jak zamierzam zrealizować plan?

Jak dokładnie zamierzam dotrzeć do moich klientów, aby zrealizować cele strategii marketingowej? – Od odpowiedzi na to pytanie zależy powodzenie naszej misji. Najłatwiej jest wyjść od podstaw, czyli naszych celów, aby rozwijać nasze strategie, a następnie taktykę. Starajmy się oczywiście rozplanować wszystko w kalendarzu. Naszym celem może być np. zwiększenie rotacji kupujących o 10% w tygodniu. Strategią będzie wysyłka newslettera, a taktyką np. rabat dla każdego nowo zapisanego klienta. Dobrym pomysłem byłoby zorganizowanie konkursu dla pracowników na zapisy do takiego newslettera i nagrodzenie tych, którzy zebrali najwięcej adresów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *