Czym jest visual merchandising? Wyniki naszego sklepu zawsze będą uzależnione od rozplanowania układu regałów i standów, ekspozycji kategorii produktowych, displayów i innych materiałów POS, a także od wystroju wnętrza. Jak zwiększyć sprzedaż, stosując proste techniki merchandisingowe, które pozwalają odmienić wizerunek ekosklepu?
Na początek zadbajmy o szczegóły. Warto, abyśmy zastanowili się czy potykacze, tablice, shelftalkery, shelflinery i wobblery ułatwiają kupującym poruszanie się po sklepie. Oznaczenie zawsze będzie miało wpływ na nasze dochody, bo klienci – zwłaszcza ci nowi – nie lubią pytać o to, gdzie odnajdą poszukiwane produkty. Po drugie, zwróćmy uwagę na oświetlenie sali sprzedaży i regałów, które współtworzy klimat sklepu. Pamiętajmy, że klienci wolą robić zakupy w jasnych, energetycznych miejscach.
Siła przestrzeni
Miejmy na uwadze, że klienci poruszają się po sklepie w kierunku przeciwnym do wskazówek zegara. Dlatego ulokujmy nasze stanowisko kasowe tak, aby kolejka oczekujących klientów nie przeszkadzała tym, którzy wchodzą do sklepu lub przechodzą wzdłuż regałów i obok displayów. Zadbajmy również o to, aby ścieżki zakupowe umożliwiły kupującym w miarę swobodne przemieszczanie się po ekosklepie i zapoznanie się ze wszystkimi produktami – tymi na poziomie ich wzroku i na dolnych półkach – bez potrzeby przykucania.
Pod żadnym pozorem produkty nie powinny znajdować się na podłodze. Jeżeli dysponujemy większą powierzchnią, postarajmy się też o „wizualne bariery” pomiędzy poszczególnymi działami naszego sklepu, aby stworzyć bardziej intymny klimat zakupów.
Displaye i POS
Nie bójmy się tworzyć specjalnych ekspozycji albo displayów ukazujących konkretne rozwiązania zwiększające sprzedaż krzyżową lub nakłaniających klientów do zapoznania się z całą serią produktową. Pamiętajmy tylko o tym, aby główny motyw takiej aranżacji produktowej był łatwy do rozszyfrowania przez naszych klientów. Wykorzystajmy również tablice albo na przykład shelftalkery, które będą informowały klientów o promocji, pomogą im w dokonaniu wyboru, zaintrygują ich i zachęcą do sięgnięcia po wyeksponowane produkty.
Unikajmy materiałów z komunikatem „Nie dotykać!”, który dla wszystkich kupujących oznacza dokładnie to samo: „Nie kupować!”. Jeśli będziemy trzymali się tych prostych zasad, nasze szanse na to, aby uczynić z przypadkowych przechodniów stałych klientów znacząco wzrosną.
Display na medal
Aby displaye z produktami pozytywnie przekładały się na wyniki naszego sklepu, eksponujmy na nich przede wszystkim nowości produktowe w naszym sklepowym portfelu. Nie obawiajmy się tworzyć ciekawych kolorystycznych zestawień kontrastujących ze sobą barw, ale unikajmy też chaosu. Pamiętajmy, aby każdy display był dobrze oświetlony – najlepiej z góry. Postarajmy się też o to, aby klienci mieli prosty wybór – eksponujmy nie więcej niż pięć indeksów produktowych na wybranym displayu.
Plan gry
Starajmy się zawsze mieć na uwadze aktualną promocję lub event, nadchodzącą akcję promocyjną i efekty tej niedawno zakończonej. Pracę ułatwi nam opracowanie kalendarza z okazjami, wydarzeniami, świętami, lokalnymi uroczystościami i wyprzedażami. Zmieniajmy układ i wygląd displayów raz na trzy miesiące, a najlepiej raz na miesiąc.
Nie ograniczajmy się tylko do jednej wyspy przed wejściem do sklepu. Zmieniajmy miejsca ekspozycji produktów – udowodniono, że taki zabieg pozwala zwiększyć sprzedaż wybranego produktu co najmniej o 25 procent. Jeżeli decydujemy się na displaye z ekranem LCD, upewnijmy się, że „nie skradną całego pokazu” innym produktom. Nie zapominajmy, aby strefa wyprzedaży znajdowała się możliwie najdalej od wejścia do sklepu. Wówczas nawet łowcy okazji zapoznają się z naszą całą ofertą.
Kilka prostych rad
Kiedy produkty z danej ekspozycji znikną, nie bójmy się zastąpić je innymi. Puste półki odstraszają naszych gości równie skuteczne jak nagie manekiny w sklepach odzieżowych. Jeśli zdecydujemy się na stworzenie specjalnego standu z produktami przeniesionymi z konkretnego regału, poinformujmy o tym personel, aby pracownicy ekosklepu mogli pokierować klientów w odpowiednią stronę. Zróbmy zdjęcie każdej specjalnej ekspozycji, aby każdy sprzedawca wiedział, jak powinna ona wyglądać.