Niewerbalna komunikacja z klientem

Komunikacja to jedna z podstawowych i najważniejszych umiejętności w marketingu! Jest to niezwykle szerokie pojęcie, które funkcjonuje niezależnie od tego, czy je zaplanujemy, czy też nie.

Najprostsza definicja komunikacji brzmi mniej więcej tak: komunikacja to wymiana informacji między uczestnikami. Wyróżniamy komunikację międzykulturową, społeczną, interpersonalną, perswazyjną, werbalną i niewerbalną, symboliczną, społeczną, itd. Dziś chciałabym zatrzymać się nad komunikacją niewerbalną. Często nie zdajemy sobie sprawy jak istotną rolę odgrywa w relacji z klientem właśnie ten typ komunikacji.
Wszystko bowiem, co będzie otaczało klienta w naszym sklepie, czy firmie będzie wywierało na niego odpowiedni wpływ i kształtowało jego opinię o nas,
a efekt pierwszego wrażenia niezwykle wpływa na nasze wzajemne relacje!

Strój

Jeden z najistotniejszych elementów komunikacji niewerbalnej mówi o nas więcej niż moglibyśmy przypuszczać. Ubiór kształtuje nasze relacje z klientem. Jeżeli pracujemy w np. banku powinniśmy swoim wyglądem zapewniać klienta o swojej fachowości, rzetelności i odpowiedzialności. Będziemy zajmować się czyimiś pieniędzmi, klient powierza nam swoje zasoby materialne. Nie możemy pozwolić sobie na bylejakość i niedbalstwo w wyglądzie. Klient osądzi nas jak tylko przekroczy próg placówki. Podobnie jest z innymi zawodami; pielęgniarka, kosmetyczka, piekarz, pracownik na stanowisku mięsnym w sklepie – zwracamy, często nawet nieświadomie, uwagę na czystość rąk, schludny ubiór.

Wygląd stanowiska pracy

Biurko, pokój, hala produkcyjna, wszystkie te pomieszczenia, w których spotykamy się z klientem, powinny być czyste i zadbane. Spotykamy ludzi, którzy mają przeróżne poglądy na różne sprawy – jedni będą szczególnie dociekliwi  – będą zerkać na nasze biurko, na to czy gdzieś na monitorze jest kurz, czy na blacie są plamy od kawy, czy klawiatura i myszka są czyste, czy papiery i inne artykuły biurowe są poukładane. Inni być może nawet nie zwrócą na to wszystko uwagi – jednak to, czy biuro utrzymujemy w należytym porządku świadczy wyłącznie od nas.

Kolorystyka

Niedoceniany aspekt niewerbalnej komunikacji, a niezwykle pomocny
w propagowaniu marki i produktu. Kiedy przyzwyczaimy klienta do swojej kolorystyki, może się okazać, że nasze barwy zapamięta szybciej niż nazwę naszej firmy. Należy jednak zadbać, aby zapewniona była spójność kolorystyczna – kolor loga, ścian w biurze, materiałów, którymi możemy podzielić się z klientem, strój, papier firmowy, prezentacje komputerowe, wizytówka, a nawet kolor samochodu służbowego – wszystkie te rzeczy powinny wyglądać jednakowo, posiadać pewne typowe dla nas elementy (logo, hasło reklamowe, wizerunek maskotki firmy).

Nazwa firmy

Bardzo często przysparza nam największych problemów. Chcemy żeby była łatwa i przystępna dla klienta, ale jednocześnie, żeby wskazywała na branżę,
w której działamy. Nie można bagatelizować tego etapu komunikacji – klient ocenia nas również po nazwie. Musimy zdecydować, czy chcemy być jedną
z setek firm budowlanych, które w swej nazwie nieustannie posiadają dwa człony, np. Tech-bud, Tom-bud, itp., czy postawimy na nazwę jednoczłonową lub przyjmiemy za taką całe wyrażenie, np. Szybka Budowa.
O ile łatwiej będzie nam stworzyć z takiej nazwy logo, a nawet adres strony internetowej! Łatwa do wymówienia i zapisania nazwa firmy to bardzo istotny element! „Panelowi klientów pokazano fotografie dwóch pięknych kobiet i zapytano, która jest ładniejsza. Głosy uczestników podzieliły się po połowie. Wówczas powiedziano, że pierwsza ma na imię Jennifer, a druga Gertruda. Kobieta o imieniu Jennifer otrzymała w kolejnym głosowaniu 80% głosów”[1]

Obecnie na rynku znajdziemy wiele firm, które zajmują się Zintegrowaną Komunikacją Marketingową (integrated marketing communications, w skrócie IMC). Firmy przeprowadzają wywiad z właścicielem, ustalają priorytety, a następnie wdrażają plan, który ma na celu uspójnienie wszystkich wymienionych wyżej elementów! Personel, obiekty, działanie firmy, powinny wywoływać u odbiorcy spójny zbiór wrażeń dotyczących naszej firmy, naszej marki i wynikających z tego obietnic.

 

Jakub Lewandowski

 

[1]  Philip Kotler, Marketing od A do Z, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s.81

Jakub Lewandowski

Prezes spółki Pasja G.D.T / Trener / Coach ICC

 

Wykształcenie:

Absolwent Wydziału Zarządzania i Marketingu Szkoły Głównej Handlowej oraz studiów podyplomowych w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmińskiego – kierunek „Zarządzanie Ludźmi w Firmie”. Absolwent Akademii Mistrzów Treningu GT Mentor, certyfikowany coach biznesowy ICC, akredytowany konsultant Insights Discovery, certyfikowany praktyk NLP.

 

Doświadczenie zawodowe: 

Swoje bogate doświadczenie oraz unikatowe kompetencje zdobywał w polskich
i międzynarodowych koncernach, między innymi w Holandii, Niemczech, Austrii, Czechach i Słowacji. Był między innymi menedżerem Działu Zatrudnienia i Rozwoju Pracowników w Wydawnictwach Szkolnych i Pedagogicznych S.A., ekspertem ds. sprzedaży szkoleń w Walther Meble, trenerem zespołu handlowego Sara Lee House Hold and Body Care Poland, trenerem i dyrektorem sprzedaży w Dr. Oetker i IBM. Autor
i współautor unikatowych narzędzi, koncepcji treningów i warsztatów w zakresie strategii prowadzenia firm, zarządzania personelem oraz zarządzania sprzedażą. Prowadzi coaching biznesowy i indywidualne procesy mentoringowe dla top menedżerów. Dyrektor Operacyjny w Warszawskim Oddziale Zarządzania Kadrami, współtwórca i członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Mentoringu. Ekspert biznesowy w TVN BiŚ, TVN24, Gazecie Finansowej, Wiadomościach Handlowych, Życiu Handlowym. Prelegent ogólnopolskich konferencjach biznesowych i sprzedażowych. Współautor i inicjator projektów rozwojowych prywatnych uczelni wyższych w Polsce. Wykładowca na studiach podyplomowych i MBA m.in. w Wyższej Szkole Zarządzania
i Przedsiębiorczości im. L. Koźmińskiego, w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu
i Bydgoszczy, Wyższej Szkole Biznesu w Dąbrowie Górniczej oraz w Wyższej Szkole Handlowej w Kielcach.

 

Specjalizacja: 
Coach biznesowy. Prowadzi szkolenia z zakresu psychologii sprzedaży, przywództwa, zarządzania ludźmi i motywacji. Pracuje z ludźmi dla ludzi i czerpie z tego ogromną satysfakcję..

 

Największe sukcesy: 

Prywatne – szczęśliwa, zdrowa, wspierająca się Rodzina – wspaniała żona i trzej synowie. Harmonia życia rodzinnego i zawodowego. Zawodowe – stworzenie fantastycznego zespołu, w którym pracują prawdziwi pasjonaci, którzy pozwalają innym odkrywać to, co w nich najlepsze i najbardziej wartościowe. Uruchomienie własnego kierunku studiów podyplomowych „Akademia Trenera Biznesu” w Wyższej Szkole Bankowej
w Toruniu i Bydgoszczy, współtworzenie kierunku Akademia Menedżera Sprzedaży”
w Wyższej Szkole Bankowej w Toruniu. Zdobycie wyróżnienia w konkursie „Polish National Sales Awards” na Trenera Sprzedaży Roku 2008 i zajęcie 2 miejsca w Polsce. Zdobycie wyróżnienia w konkursie Menedżer Szkoleń Roku 2001, Zdobycie przez firmę PASJA nagrody Firma Przyjazna Klientowi – listopad 2012.

 

Pasje:
Uwielbia podróże z rodziną, aktywnie wypoczywa, ukończył kilka półmaratonów. Fascynuje się kulturą Wschodu, inspiruje ludzi i wspiera ich w ich dążeniu do szczęścia.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *