Sztuka organizacji eventów

Kluczem do sukcesu dla każdego ekosklepu jest zapewnienie klientom wyjątkowych doświadczeń zakupowych – szczególnie w czasach, kiedy coraz więcej osób chętnie korzysta z usług online. Aby naprawdę zachęcić kupujących do wizyt w sklepie stacjonarnym, musimy zaoferować im coś, czego nie otrzymają, przeglądając naszą stronę internetową.

 

Jednym z najskuteczniejszych sposobów, aby zmotywować klientów do wizyty w sklepie stacjonarnym jest organizacja eventów. Dzięki nim możemy nie tylko efektywnie zwiększyć ruch w naszym ekosklepie, ale także liczbę transakcji i wielkość koszyka. O czym należy pamiętać przy organizowaniu wydarzeń w ekosklepie?

Kto pyta, nie błądzi

Po pierwsze zastanówmy się dokładnie, jakie wydarzenie warto zorganizować. W tej kwestii najlepiej zwrócić się bezpośrednio do kupujących. Jakie tematy dotyczące żywności ekologicznej są dla Państwa interesujące? W jakiej dziedzinie pragnęliby Państwo poszerzyć swoją wiedzę? Jakie formy aktywności i wydarzeń sprawiają Państwu najwięcej przyjemności i dają najwięcej pożytku? – Nie wstydźmy się zadać tych pytań naszym klientom.

Trafna decyzja

Jeżeli mamy za sobą organizację kilku wydarzeń, zastanówmy się, które z nich przyciągnęły więcej zainteresowanych, a które w ogóle nie cieszyły się powodzeniem. Jeśli nie mamy takich doświadczeń, nie obawiajmy się podjąć kilku prób, które dadzą nam dobre rozeznanie dotyczące preferencji i potrzeb osób odwiedzających nasz ekosklep. Przeanalizujmy też dokładnie działania konkurencji. Przemyślmy, co sprawia, że eventy pobliskich sklepów przyciągają tłumy lub zniechęcają ludzi do uczestnictwa.

Timing

Planując organizację eventów w naszym kalendarzu rocznym, bierzmy pod uwagę ich częstotliwość, specyfikę pór roku, wygodne dla klientów godziny organizacji wydarzenia oraz okazje dostarczające pretekstu do spotkania się z uczestnikami. W lutym dobrze byłoby dla przykładu zorganizować wykład na temat tego, jak dbać o serce – z okazji walentynek. W lipcu warto może zorganizować wizytę w pobliskim gospodarstwie ekologicznym… Wybierając terminy, nie zapominajmy o czynnikach pogodowych, które mogą zniechęcać klientów do wizyty w sklepie. Powinniśmy być elastyczni.

Dobra organizacja

Nie zostawiajmy niczego na ostatnią chwilę. Najlepiej kontrolować stan przygotowań na 60 i 30 dni przed organizacją wydarzenia w naszym ekosklepie. Miejmy na uwadze, że na sukces naszego eventu składa się zawsze kilka istotnych elementów. Grunt to dobry plan, w którym je oznaczymy i będziemy punkt po punkcie realizować. Nie polegajmy wyłącznie na sobie – delegujmy zadania wszystkim osobom w zespole.

Budżet  

Jeszcze na miesiąc przed organizacją danego wydarzenia zaplanujmy wszystkie wydatki i ustalmy czy możemy pozwolić sobie na przeznaczenie określonego budżetu na dany event. Zwracajmy uwagę na ceny materiałów marketingowych i innych produktów, które posłużą nam do promocji wydarzenia i jego organizacji. Przeliczmy wszelkie koszty i dodajmy od 10 do 20 procent ich wartości do naszego budżetu – to zapewni nam swobodę działania. Jeżeli zależy nam na ograniczeniu kosztów, rozważmy współpracę z innym lokalnym przedsiębiorcą lub firmą oferującą konkretną gamę produktów.

Promocja kluczem do sukcesu

Korzystajmy z różnych taktyk marketingowych, aby promować nasze wydarzenie i dotrzeć do możliwie najszerszego grona odbiorców. Najlepiej nie ograniczać się w tym przypadku do kanału online. Nie poprzestawajmy na stworzeniu wydarzenia na Facebooku i wysłania naszym stałym klientom spersonalizowanych maili. Pójdźmy o krok dalej: podeślijmy im zaproszenia listowne. Umieśćmy banery lub tablice informujące o evencie przed wejściem do sklepu. Poprośmy o zgodę na zostawienie ulotek w sąsiednich sklepach. Dystrybuujmy je również w okolicy. Regularnie publikujmy też posty promujące wydarzenie w naszym ekosklepie.

Bez skrótów

W organizacji warsztatów, pokazów lub szkoleń nie warto iść na łatwiznę. Jeżeli nasi odbiorcy odniosą wrażenie, że celem wydarzenia jest wyłącznie sprzedaż, nie zdobędzie ono zainteresowania. Oczywiście podczas eventów możemy promować konkretne marki i produkty, ale postarajmy się, aby zorganizowane spotkanie dawało też klientom wyjątkowe wrażenia i wiedzę. O popularności eventów decyduje ich program, a nie oferowany asortyment.

Na przyszłość

Koniecznie zróbmy zdjęcia lub nawet nakręćmy film relacjonujący zorganizowane przez nas wydarzenie. Pochwalmy się naszym sukcesem na fanpage’u, stronie internetowej ekosklepu lub prowadzonym przez nas blogu: to zachęci szersze grono naszych klientów do uczestnictwa w kolejnych eventach. Klipy lub zdjęcia mogą nam też posłużyć jako materiał poglądowy, który okaże się pomocny przy wyeliminowaniu błędów i dający nam cenne wskazówki dotyczące organizowania spotkań w naszym ekosklepie. Jeżeli wysyłamy newslettery lub maile, podziękujmy naszym klientom za uczestnictwo w wydarzeniu i krótko podsumujmy je w kilku pozytywnych zdaniach. Dobre wspomnienia należy pielęgnować.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *