W handlu czas to pieniądz

Czas to pieniądz – zasada ta sprawdza się również w handlu produktami ekologicznymi. Długość wizyty klientów w sklepie bardzo często przekłada się na wielkość ich koszyka zakupowego. Co zrobić, aby osoby przestępujące nasze progi chętniej spędzały u nas czas i mogły lepiej zapoznać się z naszą ofertą produktową i usługową?

 

Czy czas wizyty w ekosklepie naprawdę może przynieść nam lepsze pieniądze? – Z najnowszych danych Wall Street Journal wynika, że właściciele sklepów mogą osiągnąć nawet o 40% lepsze wyniki finansowe, zachęcając introwertycznych klientów do zapoznania się z ofertą i większej aktywności zakupowej. Oczywiście przeciągające się zakupy nie zawsze przyniosą nam „górę złota”. Często będą oznaką wątpliwości kupujących, a nie zakupowego rozpasania. Będą przejawem ogólnego niezdecydowania i zagubienia, a nie konwersji spontanicznych klientów w stałych bywalców.

  1. Gościnność

Aby długość sklepowych wizyty szła w parze ze wzrostem sprzedaży, musimy przede wszystkim zadbać o doświadczenia zakupowe naszych klientów. Zacznijmy od personelu. Sprawmy, aby kupujący czuli się w naszym sklepie jak goście w domu. Kiedy chcą odłożyć produkt na kasie, aby później go zakupić, stwórzmy im taką możliwość. Jeżeli pragną przetestować daną nowość, zaoferujmy im próbki lub sprowadźmy towar na zamówienie. Nie bójmy się zapytać, jak naszym klientom minął dzień. Gdy dany klient po raz pierwszy zdecyduje się na zakupy w naszym punkcie, zaoferujmy mu darmową próbkę lub gratis do spróbowania. Przyjazna, rodzinna i zbudowana na zaufaniu atmosfera zakupów sprawi, że nasi klienci nie tylko spędzą w naszym sklepie więcej czasu, ale wydadzą też więcej pieniędzy na zakupy.

  1. Autentyczność

Jeżeli mówimy A, powiedzmy też B. Pokażmy się naszym klientom z najlepszej strony na naszej witrynie internetowej, blogu i w mediach społecznościowych. Skrupulatnie dokumentujmy ważne lub zabawne wydarzenia w życiu naszego sklepu. Nie bójmy się pokazywać naszego zgranego i uśmiechniętego zespołu. Transparentość to klucz do zaufania kupujących.

  1. Indywidualizm

Nauczmy się wykorzystywać narzędzie krzyżowej sprzedaży. Nauczmy się identyfikować komplementarne produkty, których mogą szukać kupujący, a które możemy zaoferować w łączonej promocji. To zachęci klientów, aby spędzili więcej czasu na zapoznawanie się z nowościami produktowymi. Równocześnie wartość koszyka zakupów będzie rosła. Starajmy się też o spersonalizowanie naszej oferty. Z badań Salesforce wynika, że obecnie aż 64% konsumentów będzie oczekiwała spersonalizowanych opcji zakupów.

  1. Technologia

Minimalne udogodnienia technologiczne mogą sprawić, że nasi klienci chętniej będą spędzali czas w naszym sklepie i zwiększą swoje wydatki na zakupy. Udostępnijmy kupującym na przykład sieć Wi-Fi, która będzie przekierowywała od razu na naszą stronę www, dzięki czemu goście w naszym sklepie będą mogli zapoznać się z opisami produktów i aktualnymi promocjami. Przy szerokim i rotującym asortymencie nie obawiamy się zainwestować w urządzenia do sprawdzania cen. Zakupmy stacje do ładowania smartfonów. Możemy pokusić się nawet o ekran LCD, który będzie wyświetlał klipy z naszego sklepu albo realizacje inspiracji kulinarnych.

  1. Wydarzenia

Eventy to stuprocentowo pewny motor napędowy sprzedaży i skuteczny sposób na zachęcenie klientów do wizyty w sklepie. O ile wydarzenia takie jak degustacje czy promocje mogą odbywać się w godzinach otwarcia sklepu, o tyle pokazy gotowania, konsultacje kosmetyczne czy zajęcia jogi lepiej zorganizować po godzinach. Ewentualnie możemy wygospodarować w tym celu dedykowaną przestrzeń, która nie będzie utrudniała klientom nieuczestniczącym w eventom zakupów. Jeżeli nie dysponujemy odpowiednią powierzchnią w naszym sklepie, skontaktujmy się z pobliskimi firmami usługowymi i innymi, które mogą nam pomóc we współorganizacji wydarzenia.

  1. Wygoda

Zoptymalizujmy projekt i wystrój naszego sklepu pod kątem oczekiwań klientów i ich wygody. Projekt sklepu wytycza ścieżki zakupowe osób nas odwiedzających. Jeżeli będzie on dostosowany do powierzchni, kupujący będą pewnie poruszali się po sklepie, a ustawienie regałów i organizacja przestrzeni handlowej zachęci ich do odkrywania i interakcji. Mamy kilka układów projektowych do wyboru. Siatkowy – prostokątny z alejkami – zalecany jest przede wszystkim sklepom wielkopowierzchniowym. Układ okrągły – wysepkowy to idealne rozwiązanie dla niewielkich sklepów, ponieważ uwzględnia jedną ścieżkę zakupową zamkniętą w okrąg. Istnieje jeszcze układ swobodny, który daje najwięcej wolności w tworzeniu ścieżek zakupowych. Upewnijmy się jednak, że w tym systemie klienci bez problemu odnajdą poszukiwane produkty, stanowiska kasowe i będą mieli swobodę przemieszczania się.

 

  1. Progres

Nie rezygnujmy z podnoszenia standardów w zapewnianiu wygody i komfortu zakupów naszym klientom. Aby zrozumieć możliwości, musimy poznać nasze ograniczenia. Zastanówmy się, zniechęca klientów do zakupów. Następnie przemyślmy, co ich łączy. Czy w pobliżu naszego sklepu nie można na przykład zamówić posiłku lub wypić kawy? Czy podczas zakupów klienci nie mogą zostawić dzieci pod czyjąś opieką? – Niech te wyzwania staną się naszą szansą i otworzą nam drogę do poprawy dochodowości naszego biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *