Wiosna to dobry czas, aby przemyśleć strategię sprzedaży świeżych warzyw i owoców. Jak w tej kategorii produktowej możemy poprawić nasze wyniki? Co zrobić, aby ekspozycja warzywno-owocowa przyciągała, a nie zniechęcała naszych klientów?
Naszym priorytetem w sprzedaży certyfikowanych warzyw i owoców powinien być ich świeży wygląd. Dlatego warto, abyśmy codziennie upewnili się, że żadne z nich nie gniją. Regularnie pozbywajmy się zepsutych sztuk. Jeżeli je pozostawimy, inne warzywa i owoce będą gniły szybciej, a to narazi nas na większe straty. Jeśli to możliwe, zdecydujemy się na częstsze, ale mniejsze zamówienia towaru. To ułatwi nam zarządzanie całą kategorią.
I Rozpakujmy towar
Starajmy się wyeksponować warzywa w skrzynkach, koszach lub innych pojemnikach wykonanych z jasnego, naturalnego materiału – odpowiednio zabezpieczonego przed zabrudzeniami. W ten sposób stworzona ekspozycja będzie zachęcała naszych klientów do zapoznania się z naszym warzywno-owocowym portfolio. Pamiętajmy też, aby wszystkie warzywa i owoce były eksponowane nie niżej niż 30 cm od podłogi w sklepie i nie wyżej niż ponad poziomem naszego wzroku. Nie dopuśćmy do tego, aby kartony z warzywami i owocami znajdowały się na podłodze: takie ustawienie produktów z góry skazuje nas na niepowodzenie.
II Stwórzmy wrażenie obfitości
Wysuńmy pojemniki z warzywami i owocami do przodu tak, aby ich ekspozycja była dobrze widoczna – nawet z drugiego końca naszego ekosklepu. Zadbajmy też o to, aby sprawiała wrażenie obfitości. Niech regały kuszą kolorami, a nie pustkami. Jeżeli zamawiamy niewiele warzyw i owoców, wykorzystajmy mniejsze skrzynki lub kosze, aby stworzyć niewielki, ale efektownie wyglądający display. Ważne, aby śwież produkty niemal wysypywały się z pojemników i tworzyły efekt barwnego wodospadu. Aby wszystkie brokuły, sałaty, liście szpinaku wyglądały bardziej świeżo, możemy je lekko spryskać mgiełką wody ze spryskiwacza.
III Przyciągnijmy uwagę
Aby zwiększyć atrakcyjność ekspozycji warzywno-owocowej w naszym sklepie, ustawmy w jej pobliżu coś, co będzie przyciągało wzrok i uwagę kupujących. Element niezwykłości taki jak na przykład wystawa zdjęć ze współpracującego z nami gospodarstwa, zabytkowe narzędzia stosowane w rolnictwie albo lokalne rękodzieło zaintryguje klientów albo da nam pretekst do sympatycznej rozmowy z klientami. Na pewno sprawi, że kupujący na chwilę zwolnią, aby bliżej przyjrzeć się naszej ofercie.
IV Zasada jedności miejsca
Starajmy się, aby nasza owocowo-warzywna oferta nie zmieniała miejsca ekspozycji w sklepie z tygodnia na tydzień. Niezależnie też od tego, czy warzywa i owoce znajdują się w skrzynkach, czy w regale chłodniczym, zadbajmy o to, aby klienci z łatwością mogli zlokalizować i odnaleźć poszukiwane produkty. Skromną ekspozycję możemy zorganizować w pobliżu strefy kasy albo przed wejściem do ekosklepu (o ile nie znajduje się on blisko jezdni), ale główna wystawa powinna zawsze znajdować się w jednym, łatwym do odnalezienia miejscu.
V Dobre oznakowanie
Niech wszystkie warzywa i owoce w naszym ekosklepie będą odpowiednio oznakowane. Zadbajmy o dokładne nazwy produktów i aktualne ceny. Najlepiej umieścić tabliczki ponad warzywami i owocami lub lekko za pojemnikiem. Nie zapominajmy o nazwach odmian. Pokuśmy się o kilka informacji o każdej z nich, jej walorach, smaku i pochodzeniu. Wówczas klienci chętniej sięgną po oferowane przez nas warzywa i owoce.
VI Od przybytku głowa nie boli
Im więcej, tym lepiej – ta zasada w sprzedaży warzyw i owoców obowiązuje do dzisiaj. Warto, abyśmy stopniowo poszerzali nasze warzywne i owocowe portfolio. Zadbajmy też o dreszczyk emocji. Tydzień przed dostawą danej nowości w asortymencie warzywno-owocowym umieśćmy na przykład tabliczkę w strefie kasy z napisem „Już w przyszłym tygodniu: świeże nowalijki z lokalnego gospodarstwa ekologicznego!”.
VII Jeszcze więcej faktów
Zapewnijmy naszym klientom informacje o wartościach odżywczych świeżych warzyw i owoców, które sprzedajemy. Dane te możemy zamieszczać na tablicach lub w broszurkach – razem z ciekawymi faktami o gospodarstwie ekologicznym, charakterystyce danej odmiany czy przepisami kulinarnymi. Uświadommy klientom, jak ważne są warzywa i owoce w codziennej diecie.
VIII Akcja inspiracja
Pokuśmy się o umieszczenie w pobliżu stanowiska kasowego koszyka z sezonowymi warzywami i owocami tak, aby nasi klienci mogli wziąć owoc lub warzywo jako szybką przekąskę. Zatroszczmy się o sprzedaż krzyżową: stwórzmy inne koszyki lub specjalne displaye z produktami, z których można stworzyć smaczne, gotowe danie.
IX Ręka na pulsie
Postarajmy się dowiedzieć od naszych klientów, jakie warzywa i owoce chcieliby móc zakupić w naszym ekosklepie. Opracujmy plan promocji dla warzywnych i owocowych nowości, aby zachęcić kupujących do spróbowania ich. Możemy się pokusić nawet o anonimową ankietę, w której klienci wskażą, jakich warzyw i owoców brakuje w naszej ofercie. Zachętą do udziału w akcji może być na przykład rabat na zakup świeżych produktów.