Od lokalnego marketingu zależy sukces wielu ekosklepów. Coraz większa grupa detalistów koncentruje swoje wysiłki na dotarciu do klientów z najbliższych okolic. Słusznie: okazuje się bowiem, że lokalizacja ma znaczenie, a osoby codziennie mijające nasz sklep mogą stać się naszymi największymi sprzymierzeńcami w prowadzeniu biznesu. Co zrobić, aby zbudować dobre relacje z naszymi sąsiadami i przekuć je na nasz sukces?
Aby nasza lokalna strategia marketingowa okazała się skuteczna, przede wszystkim postarajmy się zidentyfikować wyjątkowe cechy danej społeczności. Wszak zależy nam, aby nasza taktyka idealnie wpisywała się w lokalny klimat.
I Poznajmy się lepiej
Przeprowadźmy małe badania. Zorientujmy się, jaki jest demograficzny i psychograficzny profil mieszkańców okolicy, w której działa nasz ekosklep. Dowiedzmy się, co lubią robić „nasi sąsiedzi” i jakie są ich zainteresowania. Zastanówmy się czy są jakieś popularne trendy w naszej dzielnicy. Wiedza ta pomoże nam zsynchronizować naszą strategię marketingową i działania eventowe z potrzebami lokalnej społeczności. Inne potrzeby będą mieli miłośnicy wycieczek rowerowych, rodzice z dziećmi czy zabiegani biznesmeni. Nasz lokalny marketing powinien i podejmowane przez nas inicjatywy powinny być dopasowane do potrzeb odbiorców z najbliższej okolicy. Tylko w ten sposób będziemy mogli pozyskać ich zaufanie.
II Lokalne SEO
SEO to obecnie fundament każdej lokalnej strategii handlowej. Aktualnie blisko 45 procent haseł wpisywanych w wyszukiwarkę Google ma na celu odnalezienie lokalizacji, a 84 procent z tych wyników ma wpływ na zakupy. Warto więc poświęcić czas na to, aby konsumenci z naszej okolicy mogli łatwiej nas odnaleźć w Internecie. Nasi klienci z pewnością nieraz wystukają na klawiaturze hasło „Sklep ekologiczny we Wrocławiu” albo „Sklepy ze zdrową żywnością Warszawa-Praga”. Zadbajmy więc o wpis na Google Business i umieszczenie sklepu na Google Maps. Nie zapomnijmy też wprowadzić numeru telefonu, adresu mailowego i godzin otwarcia sklepu. Zatroszczmy się też o recenzje użytkowników i odpowiedni kontent ze zdjęciami czy nawet wirtualną trasą po ekosklepie. Pamiętajmy też, aby wpisać się na listę GreenLove, Eco Mapę Polski czy do „sklepów ze zdrową żywnością w…” na Facebooku.
III Lokalne media
Lokalne media działające w naszym mieście czy okolicy mogą stać się prawdziwą przepustką do sukcesu naszego ekosklepu. Sprawdźmy w wyszukiwarce, które strony z informacjami pojawiają się jako pierwsze i postarajmy się ustalić czy nasz sklep będzie wpisywał się w ich profil i tematykę. Zobaczmy czy na odszukanych stronach internetowych lokalnych mediów są artykuły o ekologicznej żywności – w ten sposób odnajdziemy dziennikarzy, do których będziemy mogli się zwrócić. Jeżeli na danych stronach pojawiły się materiały o konkurencji, zastanówmy się dobrze, czym nasz sklep się wyróżnia, co uczyni naszą historię ciekawą i zachęci osoby z sąsiedztwa do zapoznania się z ofertą. Napiszmy do wybranych mediów maila: nie musimy silić się na literacką polszczyznę albo dziennikarski sznyt. Ważne, aby opisywana przez nas historia miała osobisty i autentyczny charakter. Możemy też rozważyć opcję artykułu sponsorowanego lub reklamy.
IV Lokalna oferta
Kolejnym sposobem na przyciągnięcie lokalnych klientów jest oferta produktowa, usługowa i eventowa dostosowana do ich potrzeb. Postarajmy się odkryć miejscowe trendy albo wydarzenia, które mogą mieć wpływ na liczbę wizyt w sklepie i zakupy. Poświęćmy więcej czasu, aby dowiedzieć się więcej o producentach działających w naszym regionie, którzy mogą urozmaicić nasze portfolio produktowe lub wziąć udział w organizowanych przez nas akcjach. Rozważmy też współpracę ze znanymi w naszej lokalizacji osobami.
V Zlokalizowane okazje
Nie bójmy się zaangażować w lokalne eventy, które pozwalają nam zacieśnić relacje z sąsiadami z okolicy, zintegrować się z innymi przedsiębiorcami i pozyskać kontakty medialne. Jeżeli w naszej lokalizacji coś się dzieje – niezależnie czy jest to zbiórka pieniędzy na cele charytatywne, impreza, zawody sportowe czy zajęcia z jogi – nie przepuszczajmy okazji, aby zaistnieć z naszą marką i wziąć udział w danym wydarzeniu. Gdy nie dysponujemy odpowiednimi zasobami czasu lub personelu, wybierzmy te eventy, które są związane z naszą działalnością. Gdzie szukać takich akcji? – Pomocnym narzędziem w tej kwestii jest sekcja wydarzeń na Facebooku lub regionalne media.
VI Jeszcze bliżej klientów
Udowodnijmy naszym potencjalnym odbiorcom, że zależy nam na zintegrowaniu się z lokalną społecznością. Aktywnie włączmy się w miejscowe inicjatywy, udzielajmy się na lokalnych forach, grupach, współpracujmy z wieloma kooperatywami. Warto też, abyśmy sprawdzili czy istnieje lokalna organizacja w naszym mieście wspierająca miejscowych detalistów i przedsiębiorców.