Obecnie wielu detalistów obawia się, że „handel ekologiczną żywnością przenosi się do sieci”, a sklepy stacjonarne skazane są na porażkę. Trend online oczywiście ma istotny wpływ na strukturę sprzedaży certyfikowanych produktów, ale nie oznacza to, że należy rynek oddawać walkowerem.
Rozwój e-commerce daje konsumentom możliwość kupowania poszukiwanych produktów bez wychodzenia z domu. W żadnym razie nie powinno to być dla nas sygnałem do złożenia broni. Powinniśmy zastanowić się, co zaoferować kupującym, aby skłonić ich do stacjonarnych zakupów i wyboru naszej marki.
I Miękkie kompetencje
W sprzedaży produktów ekologicznych ogromny nacisk kładzie się na dietetyczne kompetencje personelu. Niestety często ignoruje się tzw. miękkie kompetencje, które czynią sprzedawców bardziej skutecznymi. Być może z naszej perspektywy jesteśmy „urodzonymi handlowcami”, ale pamiętajmy, że odczucia naszych klientów zawsze będą inne. Dlatego warto inwestować w szkolenia personelu. Możemy też sami pokusić się o przeprowadzenie szkoleń podnoszących umiejętności sprzedażowe.
II Inwestycje w załogę
Nie oszczędzajmy na naszym biznesie, a z pewnością nie będziemy musieli do niego dokładać. Zatroszczmy się o to, aby zwiększyć zatrudnienie w naszym sklepie. Niewystarczająca liczba pracowników na sali sprzedaży to bolączka wielu delikatesów ekologicznych, zwłaszcza w okresie poprzedzającym Boże Narodzenie. Nie zapominajmy, że to również główny powód migracji kupujących do Internetu, gdzie nie muszą stać w kolejce albo czekać na podejście ciągle zabieganego sprzedawcy.
III Wachlarz usług
Zapewnijmy naszym klientom wachlarz regularnie świadczonych usług. Mogą to być porady dietetyczne, pomysły na przepisy, możliwość przygotowywania dań z ekologicznych składników. Naturalnie… Eventy dostarczają kupującym rozrywki i zwiększają rotację klientów, ale czasami okazuje się, że gra nie jest warta świeczki. Skoncentrujmy się na tym, jak świadczone przez nas usługi mogą ułatwić życie konsumentom.
IV Sprzedaż online
Nie wahajmy się i również zdecydujemy się na sprzedaż produktów ekologicznych za pośrednictwem Internetu. Zagwarantujmy im możliwość kupowania w naszym sklepie 24 godziny na dobę. Nie obawiajmy się konkurencji. Przecież nasi klienci i tak będą robili zakupy u tych detalistów, którym ufają. Nie musimy od razu zaoferować pełnego wachlarza asortymentowego w sieci. Zacznijmy od 30 naszych bestsellerów i stopniowo rozszerzajmy ofertę do topowych 100 produktów. Upewnijmy się jednak, że klienci znają adres naszej strony i wiedzą, że za jej pośrednictwem mogą składać zamówienia.
V Oferta w czasie rzeczywistym
Informujmy kupujących o naszej ofercie i nowościach w czasie rzeczywistym. Przy okazji każdej zbliżającej się dostawy zamieszczajmy posty na mediach społecznościowych, blogu i stronie internetowej. Możemy nawet pokusić się o unboxing nowego produktu i zamieszczenie relacji wideo z jego użyciem na YouTube, Facebooku, Instragramie i pokazaniem jego funkcjonalności. To też świetna okazja, aby młodsi sprzedawcy w naszym sklepie mogli pokazać się z najlepszej strony i zaskarbić sobie sympatię i zaufanie klientów.