Coraz większe zainteresowanie największych sieci handlowych poszerzaniem oferty produktów ekologicznych i rosnące znaczenie kanału e-commerce w ich sprzedaży spędza sen z powiek wielu detalistom. Nie oznacza to, że rozpoczynający się rok nie może należeć do sklepów ekologicznych.
Aby zbudować przewagę konkurencyjną nad super- i hipermarketami, dyskontami oraz delikatesami online, właściciele sklepów z certyfikowaną żywnością, często obniżają marże i decydują się na położenie większego nacisku na sprzedaż przez Internet. Tymczasem kluczem do sukcesu w nowym roku nadal jest kreowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych i rozwój sklepu stacjonarnego.
I Reklama sama w sobie
Według powszechnego przekonania, wirtualna sprzedaż nie wymaga takich nakładów finansowych i czasowych jak ta stacjonarna… Tymczasem okazuje się, że za pośrednictwem Internetu bardzo trudno zbudować markę, która będzie cieszyła się zaufaniem i powodzeniem kupujących. Sklep stacjonarny – przy odrobinie wysiłku – może stać się najlepszym billboardem naszej marki i wcieleniem tego, co zapewniamy klientom. Jeżeli mamy już opracowaną strategię online, która łączy sprzedaż tradycyjną z internetową, upewnijmy się, że uwzględniono w jej ramach promowanie naszego sklepu stacjonarnego.
II Dobry plan
Starajmy się opisać naszą sklepową filozofię w kilku punktach – dla całego zespołu i dla nas samych. Pamiętajmy, że to doświadczenia zakupowe są najważniejszą korzyścią tradycyjnych zakupów w stacjonarnych ekosklepach. Wyróżniająca się obsługa może stać się DNA naszej sklepowej marki i jej kluczem do sukcesu. Stworzenie listy z elementami filozofii naszej firmy na pewno będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki finansowe. Poprawi się także morale pracowników, którym obecnie nie zależy już tylko na pracy, ale na marce i jej pożytku dla danej społeczności. Dobrze więc, aby tablica z wartościami-korzyściami marki znalazła się nie tylko na sklepowym zapleczu, ale również w dobrze widocznym miejscu sklepu.
III Konsekwencja w działaniu
Pozostawienie klienta samemu sobie podczas zakupów nie jest żadną strategią marketingową… Stworzenie stanowiska dyrektora ds. doświadczeń zakupowych też nie zagwarantuje nam obsługi na najwyższym poziomie… Jedynym sposobem na wykreowanie silnej marki jest konsekwencja w zapewnianiu kupującym komfortu i miłej atmosfery zakupów przez cały rok.
IV Odpowiednia pensja
Wynagrodzenie naszych pracowników powinno nie tylko uwzględniać ich potrzeby i zakres powierzonych im obowiązków, ale także musi motywować personel do pracy i osiągania lepszych wyników dla sklepu. Kiedy największe sieci handlowe i operatorzy online tną koszty zatrudnienia przez innowacyjne wdrożenia, my powinniśmy skoncentrować się na potencjale tkwiącym w ludziach i czynieniu ich zaangażowanymi w rozwój biznesu. Zadowalająca pensja i przyjazna atmosfera w pracy są fundamentem zmotywowanego zespołu.
V Internet dla sklepu stacjonarnego
Strona WWW naszej firmy może stać się doskonałym narzędziem do promowania sklepu stacjonarnego. Posiadanie go dla wielu detalistów może być powodem do dumy i atutem w 2019 roku. Nawet Amazon zainwestował w delikatesy Whole Foods. Dlaczego? – Ponieważ stacjonarne placówki detaliczne stają się inkubatorami nowych trendów i smaków. To dzięki nim operator dowiaduje się, czego poszukują konsumenci i na czym im zależy. Właściciele sklepów wirtualnych sprzedają towary tylko w oparciu o własne doświadczenie i intuicję.
VI Liczą się wyniki
Kiermasze, eventy, regularnie zamieszczane posty na Facebooku i Instagramie pomagają wykreować rozpoznawalną markę, ale nie zapominajmy, że w handlu liczy się tylko jedna zmienna: sprzedaż. To ona umożliwia nam opłacenie rachunków, dostawców i pracowników. Aby zbudować przewagę konkurencyjną w 2019 roku, skoncentrujmy się na zatrudnianiu personelu, poszerzaniu jego kompetencji i analizie wyników pracowników na sali sprzedaży.