Jednym z filarów sprzedaży produktów ekologicznych stają się doświadczenia zakupowe konsumentów. Dzieje się tak, ponieważ certyfikowana żywność staje się powszechnie dostępna. W praktyce oznacza to, że powinniśmy zaoferować naszym klientom nie tylko szeroki wybór artykułów spożywczych, ale również znakomitą obsługę.
Doświadczenia zakupowe klientów są nieodłącznym elementem współczesnego handlu. Obecnie powinny obejmować one nie tylko kompleksowe doradztwo dotyczące zdrowego odżywiania, ale wszystkie inne potrzeby osób robiących zakupy w naszym sklepie. W jaki sposób przekonać do siebie kupujących?
I Polowanie na okazje
Krótkie promocje oraz limitowane okazje stanowią dla klientów świetny pretekst do wizyty w sklepie stacjonarnym. Ciekawe oferty i wybrane produkty dostępne w atrakcyjnych cenach działają na klientów mobilizująco i pozwalają im zamienić się w zakupowych odkrywców. Smart-shopping nigdy nie przestał być modny. Dobrym pomysłem będzie też pozostawienie np. 10% asortymentu na wprowadzanie sezonowo dostępnych nowości. Kluczem do sukcesu jest ciągłe zaskakiwanie konsumentów czymś nowym.
II Twarzą w twarz
Live-boksy, internetowe czaty czy rozbudowany system oceny produktów i opiniowania sklepowej marki nie zastąpią rozmowy twarzą w twarz. Nic nie jest w stanie pobić interakcji z doświadczonymi i zaangażowanymi sprzedawcami, którzy szczerze chcą pomóc kupującym. Dlatego tak ważną rolę w prowadzeniu biznesu odgrywa doskonalenie i nieustanne rozwijanie miękkich kompetencji personelu poprzez szkolenia lub nawet regularne analizowanie tego, co wydarzyło się na sali sprzedaży w ciągu dnia. Świetnym pomysłem mogą okazać się również wspólne sesje tzw. unboksingu – rozpakowywania każdej dostawy z nowościami i omawiania ich krok po kroku.
III Siła zmian
Nie obawiajmy się zmian w naszym sklepie. Niech stanie się on dla naszych klientów ekscytującą historią, dostarczającą ciągle nowych wrażeń. Wystarczy, że zmienimy wystrój naszej witryny raz na kilka miesięcy albo nawet tygodni, aby tworzyła interesujący, zupełnie nowy koncept. Właściwie wyeksponujmy też asortymentowe nowości. Okna wystawowe naszych delikatesów oraz strefa wejścia powinny ciągle kusić kupujących świeżością.
IV Sklepowa społeczność
Sklepy stacjonarne mogą stać się miejscem spotkań kupujących, którzy stworzą społeczność osób interesujących się ekologiczną produkcją oraz zdrowym odżywianiem. Zastanówmy się, w jaki sposób możemy zachęcić klientów do spotykania się w naszym sklepie. Czy chcemy do nich dotrzeć poprzez zajęcia, kursy, czy warsztaty? Jak wygospodarować przestrzeń do tych wydarzeń?
V Produkty w parze z usługami
Obecnie łączenie produktów z usługami staje się bardzo popularne. Powód wydaje się prozaiczny: to po prostu ma sens. Jeżeli nasze klient kupuje określony produkt, to zaproponowanie mu w związku z tym komplementarnej usługi, wydaje się logiczną decyzją. Na tej strategii swój potencjał zbudowali m.in. najwięksi giganci meblowi. Musimy zadać sobie fundamentalne pytanie: co uczyni życie konsumentów łatwiejszym i jak możemy zwiększyć ich komfort zakupowy? – Przetestujmy nasze pomysły, a te najlepsze na stałe wprowadźmy do naszej oferty.
VI Retailtainment
Już sama nazwa wskazuje, że tzw. retailtainment powinien w harmonijny sposób łączyć zakupy z rozrywką dla pozytywnych doświadczeń zakupowych. Oczywiście nie oznacza to, że w naszym sklepie powinny odbywać się spektakle czy wystawy. Postarajmy się o zaaranżowanie w delikatesach spotkania ze znanym dietetykiem, autorem książek o tematyce kulinarnej albo lokalnym producentem ekologicznym. Retailtainment pozwoli nam nie tylko zachęcić naszych stałych klientów do wizyty w sklepie, ale również tych spontanicznych.