Jak motywować pracowników

Na wyniki naszego sklepu wpływ ma nie tylko wybór oferowanych produktów, ale również to, kogo zatrudniamy. Od naszego personelu zależy poziom satysfakcji klientów, a więc i sukces naszych delikatesów. Dlatego warto inwestować w „odpowiednich ludzi”, lecz obecnie równie ważnym zadaniem jest utrzymanie wysokiego morale w zespole. Jak motywować sprzedawców?

 

Wielu z nas stawia wysokie wymagania zatrudnianym sprzedawcom, aby zapewnić klientom możliwie najlepszą obsługę. Aby utrzymać ją na zadowalającym poziomie, musimy regularnie motywować personel. Inwestycja w pracowników z pewnością nam się opłaci, ponieważ będzie korzystnie przekładała się na dochodowość naszego biznesu.

I Dostrzeżone starania

Systematycznie chwalmy nasz personel za dobrze wykonaną pracę. To zdecydowanie najlepszy sposób na motywowanie zespołu do dalszych starań. Jeżeli to dzięki zatrudnianym pracownikom, nasze wyniki finansowe znacząco się poprawiają, mówmy im o tym, że doceniamy ich zaangażowanie. Im częściej sprzedawcy będą chwaleni, tym bardziej będą zaangażowani w pracę. Nicniemówienie może być natomiast bardzo demobilizujące dla zatrudnionych, ponieważ wówczas tracą oni wiarę w sens swoich działań.

II W grupie można więcej

Nie zapominajmy, że równie ważne jak motywowanie naszych najlepszych pracowników jest docenianie wysiłków całego naszego zespołu i to, aby dostrzegał on sens angażowania się w pracę. Ma to bowiem ogromny wpływ na poczucie pewności wszystkich sprzedawców. Dajmy też odczuć zatrudnionym, że ich opinie są dla nas ważne. Dobra atmosfera i kultura pracy polega również na tym, że pracujący wspierają się nawzajem i motywują.

 

III Zadowalające zarobki

Pieniądze nie są głównym motorem napędowym naszego personelu, ale odgrywają znaczącą dla zatrudnionych. Dobrze opłacani i szkoleni pracownicy zawsze będą osiągali lepsze wyniki od tych, którzy nie mogą pochwalić się zadowalającym wynagrodzeniem i nie są wysyłani na kursy doskonalące ich umiejętności. Cięcie kosztów zatrudnienia i redukowanie wydatków może wydawać się kuszącą opcją, lecz zawsze negatywnie odbija się na wynikach. Pracownik zawsze powinien być postrzegany jako inwestycja, a nie koszt.

IV Kompetencje menedżerskie

Nie bójmy się zatrudniać osób z rozwiniętymi kompetencjami menedżerskimi. Nie tylko pomogą nam one zarządzać efektywnie biznesem, ale również będą mieli pozytywny wpływ na morale całego naszego zespołu. Z ostatnich danych Harvard Business Review wynika, że sprzedażowe „supergwiazdy” mogą poprawić dochody firmy nawet o 54 proc. Nie bójmy się też zaangażować naszych najlepszych sprzedawców w proces rekrutacyjny – ich opinia może okazać się bardzo pomocna w wyborze nowych pracowników w ekipie.

V Odpowiednie narzędzia

Zapewnijmy naszemu personelowi dobrze funkcjonujące narzędzia oraz sprzęt. To zwiększa produktywność zespołu, pomaga zatrudnionym efektywniej wykonywać obowiązki i pozwala im skupić na najważniejszym elemencie ich pracy: obsłudze kupujących. Nie obawiajmy się zainwestować w nową kasę fiskalną, terminal płatniczy czy rozwiązania do zarządzania asortymentem oraz zamówieniami. Może warto pokusić się też o notebooki. Z ostatnich badań Intela wynika, że pracownicy z bezprzewodowymi notebookami generują 100 dodatkowych godzin produktywności na rok.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *