Jak dobrze rekrutować sprzedawców

Naturalną konsekwencją rozwoju biznesu jest zatrudnianie nowych pracowników, którzy mają nam pomóc w zdobywaniu handlowego Kilimandżaro. To nie takie łatwe wyzwanie. Jak rekrutować sprzedawców, którzy zrozumieją nasze cele?

 

Zatrudnianie nowego personelu z pewnością należy do najtrudniejszych i najbardziej stresujących zadań dla detalistów poszukujących możliwości rozwoju. W tym czasie pojawia się całe mnóstwo pytań o cechy charakteru czy kompetencje przyszłych pracowników.

I Podejście a umiejętności

Przykładajmy większą wagę do cech osobowości przyszłych sprzedawców, a nie ich umiejętności. Pamiętajmy: to podejście, entuzjazm i energia pomagają sprzedawać, a nie sama wiedza, którą można sukcesywnie rozwijać i poszerzać. W procesie rekrutacji zwróćmy uwagę na: chęć do uczenia się, cierpliwość, kontaktowość, zespołowość, empatię, zapał, wysoką inteligencję emocjonalną oraz pasję.

II Warto rozmawiać

Wyjdźmy poza utarte schematy w rozmowach kwalifikacyjnych. Przejdźmy się np. z potencjalnym kandydatem po sali sprzedaży i zobaczmy, jak reaguje na klientów i innych sprzedawców. Możemy zapytać, co zmieniłby w wystroju lub aranżacji sklepowego wnętrza. Ewentualnie pokuśmy się o odegranie wybranej sytuacji klient-sprzedawca. W procesie rekrutacji warto ponadto wyjść poza schemat pytań i odpowiedzi. Lepiej, aby dialog z przyszłymi zatrudnionymi był bardziej zbliżony do dialogu.

III Z miłości do marki

Nie obawiajmy się zatrudniać osób, które znają nasz sklep lub marki, które oferujemy. To możliwie najlepsza obietnica przyszłego zaangażowania aplikujących. Nie bójmy się o to, że nasi klienci staną się sprzedawcami w naszych delikatesach. Warto przy okazji poznać ich przemyślenia dotyczące poziomu obsługi kupujących.

IV Na własną rękę

Jeżeli zależy nam na przyciągnięciu najlepszych sprzedawców, postawmy na wyjście poza tradycyjne sposoby ich pozyskiwania. Tablice ogłoszeniowe i anonse na portalach pracy to za mało… Efektywnym narzędziem w tym zakresie mogą okazać się media społecznościowe takie jak LinkedIn, Goldenline, Facebook czy nawet Instagram.

V Grunt to motywacja

Nie zapominajmy o motywowaniu naszego zespołu… Nasi stali pracownicy mogą nam wszak pomóc w pozyskiwaniu kolejnych: zaufanych, lojalnych i zaangażowanych. W ten sposób proces rekrutacji stanie się mniej skomplikowany. Poza tym nikt lepiej od naszego personelu nie opowie o specyfice pracy w naszej firmie i o zakresie obowiązków.

VI Pośpiech – wrogiem postępu

Nie spieszmy się z procesem rekrutacji. W zatrudnianiu personelu zdecydowanie lepiej postawić na jakość niż na czas. Nie wybierajmy w pośpiechu kandydatów, co do których mamy wątpliwości, tylko po to, aby mieć to za sobą. Tylko zatrudnianie najlepszych może nam zagwarantować sukces, co może wymagać cierpliwości i odpowiedniej ilości czasu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *