Konstruktywna krytyka w środowisku pracy

Informacja zwrotna stanowi fundament nauki w każdym zespole. Uczymy się przecież od innych. Niezwykle ważne jest, aby wiedzę czy krytykę przekazywać w sposób konstruktywny, aby pomóc wszystkim pracownikom bez obniżania ich poczucia wartości i godności.

Konstruktywna krytyka może stanowi ważny element pracy personelu i decyduje o pracowniczym morale. Dlatego przede wszystkim powinna ona być zorientowana na rozwiązania. Dlatego jeśli jesteśmy w złym nastroju i nie możemy „wypuścić pary”, nie podejmujmy trudnych rozmów ze sprzedawcami. Wszelkie uwagi powinny stać się naszym narzędziem poprawy sytuacji w biznesie. Pamiętajmy o tym! Przede wszystkim przygotujmy się do rozmowy i zadajmy sobie pytanie, co chcemy przedyskutować i na jakim rezultacie nam zależy.

I Ważne pytania

Dawanie tzw. feedbacku jest często jednostronne… Mówimy o tym, co chcielibyśmy poprawić w pracy lub zachowaniu kogoś innego. Tymczasem naprawdę warto podejść do każdej kwestii od strony pracownika. Zapytajmy go o jego ocenę własnych wyników oraz swojego zaangażowania. Zadawajmy otwarte pytania, które pomogą nam zdefiniować problem i udzielić konkretnych rad.

II Z własnej perspektywy

Opowiedzmy, jak postrzegamy pracę sprzedawców z własnej perspektywy. W ten sposób informacja zwrotna zostanie lepiej zrozumiana, a krytyka będzie obiektywna. Dlatego warto używać takich zwrotów jak np.: „Moim zdaniem”, „W mojej opinii”, „W mojej ocenie”.

III Precyzja ma znaczenie

Podczas udzielania rad i zwracania uwagi sprzedawcom unikajmy generalizowania – ustalajmy zawsze konkretnie, co chcielibyśmy poprawić, ulepszyć, zmienić. W ten sposób pracownik zawsze będzie miał punkt zaczepienia i będzie wiedział, na czym się skoncentrować. Zamiast subiektywizować: „To ułożenie jest okropne” konkretyzujmy: „Popraw proszę twarze produktów na regale”. Używajmy prostych zwrotów.

IV Na osobności

Zawsze dawajmy informację zwrotną na osobności. Wszyscy wiemy, że krytyka nie jest niczym przyjemnym – niezależnie od tego, jak ją wyrażamy. Miejmy na uwadze, że naszemu rozmówcy prawdopodobnie będzie wstyd przed innymi osobami. Rozmowa sam na sam sprawi, że nasz pracownik nie będzie czuł się upokorzony.

V We właściwym czasie

Jeżeli zależy nam, aby porozmawiać o konkretnej sytuacji, zróbmy to we właściwym czasie. W ten sposób osoba, której zwracamy uwagę, będzie mogła odnieść się do naszych uwag i przeanalizować swoje działanie. Jeżeli przekażemy swoje uwagi kilka tygodni po zdarzeniu, naszemu pracownikowi może być trudno je sobie przypomnieć. Nie przeprowadzajmy jednak rozmów „na gorąco” – lepiej podejść do każdej sprawy spokojnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *